Bekkenpijn

Wat is bekkenpijn?

Het bekken bestaat uit een ring, die wordt gevormd door 3 botstukken. Linker- en rechterbekkenhelft met aan de achterzijde het heiligbeen ertussen geklemd. Er zijn daardoor ook 3 gewrichten: 1 middenvoor (de symfyse) en 2 aan weerszijden van het heiligbeen (de SI of sacro-iliacale gewrichten).

In de loop van de zwangerschap ‘verslappen’ de banden die deze botstukken bijeenhouden langzaam. Waarschijnlijk onder invloed van zwangerschapshormonen. Op zich is dit een nuttig gebeuren. Het bekken kan zich dan makkelijker vervormen als het kind de bekkenring passeert tijdens de bevalling. Maar het is lastig als het bekken lang vóór of na de bevalling erg soepel is. Er kan dan een ‘afschuiving’ plaatsvinden in het gewricht tussen een bekkenhelft (ilium) en heiligbeen(sacrum).
Het gevolg daarvan is dat er een verstoord spier- en gewrichtsgevoel optreedt. En dit betekent dat er pijn ontstaat en of je beperkt raakt in je bewegen.

Bekkenpijn kan voor het eerst optreden tijdens je zwangerschap, tijdens je bevalling of tijdens de ontzwangeringsperiode. Bekkenpijn kan ook het directe gevolg zijn van een trauma, zoals een ongeluk of val op het stuitje.

Misschien herken je dat de pijn vaak continu aanwezig is, maar wel wisselend in sterkte en plaats. Soms is er zelfs even geen pijn. Het dan weer wel pijn, dan weer niet, dan in je rug, dan in je liezen of bij je schaambeen maakt dat je misschien in de war raakt en onzeker wordt in je bewegen. Gevolg is vaak dat je heel krampachtig gaat bewegen en dit houdt de pijn in stand.

Misschien herken je een aantal van onderstaande activiteiten die je klacht provoceren:
  • langere tijd staan
  • lopen
  • traplopen
  • omdraaien in bed
  • in en uit bed of auto
  • stappen
  • fietsen
  • bukken
  • vrijen
  • autorijden
  • opstaan van een (lage)
  • bank of stoel
  • langere tijd zitten
  • zwemmen
  • in eenzelfde houding blijven liggen
  • stofzuigen, strijken, afwassen, koken
  • een kind verzorgen
  • menstruatiepijn
  • darmklachten
  • pijn bij persen of plassen
  • incontinentie
Therapie

De therapie is erop gericht om het bekken weer in balans te brengen en te houden. Oefeningen om het bekken te corrigeren en stabiliseren. Als er een ‘afschuiving’ is tussen een bekkenhelft en heiligbeen ga je dit eerst corrigeren en daarna m.b.v. schuine buikspieren, bilspieren en een grote brede rugspier stabiliseren.
Houding- en bewegingsadviezen bij zitten, staan, liggen en omdraaien in bed en andere dagelijks handelingen.

Belangrijk:
  • Als je zit: nooit je knieën tegen elkaar houden.
  • Sta met je gewicht op beide voeten, knieën licht gebogen en voor je gevoel iets naar buiten gedraaid.
  • Pijn is een teken dat je bekken uit balans is. Zorg dat je de normale symmetrie en beweeglijkheid terug krijgt, dan verdwijnt de pijn later wel.
  • Wees niet bang dat je iets kapot hebt gemaakt als je pijn krijgt. Pijn betekent dat je banden opgerekt zijn en dat je gewrichten daardoor beweging niet meer goed waarnemen. Oefen je bekkenbotten weer op hun plaats; de spanning in de banden neemt af en daardoor zakt de pijn weg.
  • Luister naar je lichaam! Veel vrouwen hebben baat bij de oefeningen omdat ze weer vertrouwen krijgen in hun lichaam. Als je klachten hebt kun je er zelf invloed op uit oefenen om deze klachten onder controle te houden.